Een kennismaking met onze kunstenaars.
Een 'schitterende' aantrekking.
Simon Kusters noemt het zelf een onverklaarbare aantrekking tot glas, toen hij eind jaren negentig begon te experimenteren met het bewerken van vlak glas.
Was het de schittering van het zonlicht dat weerkaatst wordt? De levendige kleuren die onder invloed van de zon hun omgeving verwarmden? Of is het net de tegenstrijdigheid van het materiaal; sterk en breekbaar, scherp en toch zo glad?
Toen Simon startte met de opleiding 'Monumentale kunsten - Glas' aan de Koninklijke Academie voor Beelden Kunsten in Mechelen, werd de hobby een passie. Onder bezielende leiding van Bavo Tiebos evolueerden Simons werken van 'Tiffany' en 'glas in lood' naar de artistieke glassculpturen, zoals hij ze vandaag maakt. Sindsdien experimenteerde Simon met verschillende technieken en materialen . Hitte is niet enkel zijn bondgenoot in het creëren van de werken, maar ook de leidende factor. Natuurlijke materialen kan je gebruiken, niet manipuleren. Elk werk vertelt dan ook zijn eigen unieke verhaal. Hij laat zich vooral inspireren door de grotere glassculpturen die op verschillende plekken in de wereld terug te vinden zijn. Tegenwoordig werkt Simon in zijn thuisatelier voornamelijk met recuperatieglas zoals; vensterglas, wijnflessen,...kortom alles wat onder de noemer 'glas' valt. Niet enkel verkleinen de werken hiermee hun ecologische voetafdruk, maar dragen ze ook een verleden en een verhaal met zich mee.
De hitte is onze bondgenoot.
Sinds een drietal jaren werkt de hitte aanstekelijk want ook Karin Wauters kreeg de ambachtkriebels te pakken.
Na een initiatie 'kleidraaien' was ze op slag verkocht. De stugge klei die door de warmte en beweging van je handen kan gemodelleerd worden tot gebruiksvoorwerpen en artistieke keramiekesculpturen, zorgt voor een creatieve 'flow'.
Karin kan moeilijk verklaren vanwaar de fascinatie voor dit natuurlijk materiaal vandaan komt. Alleszins heeft ze hiern haar passie gevonden en bracht ze al heel wat uren achter de draaitafel door. Op andere momenten laat ze haar creativiteit de vrije loop en creëert ze objecten via manuele opbouw.
Net zoals met glas, laat dit natuurlijk materiaal zich heel goed vormen en kneden, maar niet dicteren. Het is net in het experimenteren met materialen droogtijden, glazuren,..dat haar unieke stukken ontstaan.

